środa, 4 marca 2015

Projekt Ustawy

Warszawa, 13 lutego 2014 r.


Druk nr 2685                                




SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja



Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych oraz
niektórych innych ustaw.



Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Krzysztofa Jurgiela.


 (-) Andrzej Adamczyk; (-) Jan Krzysztof Ardanowski; (-) Marek
Ast; (-) Zbigniew Babalski; (-) Barbara Bartuœ; (-) Włodzimierz
Bernacki; (-) Andrzej Bętkowski; (-) Edward Czesak; (-) Jacek
Falfus; (-) Zbigniew Girzyński; (-) Szymon Giżyński; (-) Józefa
Hrynkiewicz; (-) Michał Jach; (-) Wiesław Janczyk; (-) Grzegorz
Janik; (-) Wojciech Jasiński; (-) Krzysztof Jurgiel; (-) Izabela
Kloc; (-) Robert Kołakowski; (-) Leonard Krasulski; (-) Elżbieta
Kruk; (-) Krzysztof Lipiec; (-) Marek Łatas; (-) Marzena
Machałek; (-) Jerzy Materna; (-) Grzegorz Matusiak; (-) Beata
Mazurek; (-) Kazimierz Moskal; (-) Stanisław Ożóg; (-) Krystyna
Pawłowicz; (-) Piotr Polak; (-) Piotr Pyzik; (-) Elżbieta
Rafalska; (-) Bogdan Rzońca; (-) Grzegorz Schreiber; (-) Jarosław
Sellin; (-) Jerzy Szmit; (-) Stanisław Szwed; (-) Janusz
Œniadek; (-) Krzysztof Tchórzewski; (-) Ryszard Terlecki; (-) Jan
Warzecha; (-) Jadwiga Wiœniewska; (-) Sławomir Zawiœlak.




Projekt

USTAWA

z dnia …………… 2014 r.

o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

oraz niektórych innych ustaw


Art. 1.

W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012
r. poz. 361, z póŸn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:



1) w art. 2 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w następującym brzmieniu:



„2a. Działalnością rolniczą jest również produkcja powiązana, polegająca na przetworzeniu i
sprzedaży produktów rolnych, pochodzących z własnej uprawy lub hodowli,
nie stanowiących działów specjalnych produkcji rolnej jeżeli:

1) sprzedaż produktów odbywa się na rzecz konsumenta końcowego lub lokalnego
zakładu detalicznego bezpośrednio zaopatrującego konsumenta końcowego;

2) przetwarzanie produktów nie odbywa się przy zatrudnianiu osób na podstawie umów o
pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze;

3) przetwarzanie i sprzedaż produktów ma charakter dodatkowy w stosunku do
prowadzonej w gospodarstwie rolnym działalności rolniczej;

4) prowadzona jest ewidencja sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i
zwierzęcych odrębnie za każdy rok podatkowy zawierająca co najmniej: numer
kolejnego wpisu, datę uzyskania przychodu, rodzaj i ilość sprzedanych produktów,
kwotę przychodu, przychód narastająco od początku roku;”



Art. 2.

W ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z
2013 r. poz. 673 i 675) wprowadza się następujące zmiany:


1) w art. 3 na końcu skreśla się kropkę i dodaje się następujące zdanie:
oraz do prowadzonej przez rolnika działalności powiązanej, o której mowa w art. 2a
ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.)”

Art. 3.

W ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia ( Dz. U. 2006 Nr
171 poz. 1225.) wprowadza się następujące zmiany:


1) w art. 63 w ust. 2 dodaje się pkt 13 o treści:

„13) działalności powiązanej, o której mowa w art. 2 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn.zm.)”



2) w art. 69 w ust. 1 dodaje się pkt 4 o treści:

„4) gospodarstwach rolnych prowadzących działalność powiązaną, o której mowa w art. 2
ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.).”



Art. 4.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.



UZASADNIENIE





 Projekt ustawy ma na celu ułatwienie działalności polegającej na przetworzeniu i
sprzedaży przez rolników produktów rolnych, pochodzących z własnej uprawy lub hodowli.
Produkcja wyrobów spożywczych na własne potrzeby, połączona ze sprzedażą na małą skalę, to działalność powszechna na polskiej wsi. Dobra jakość i walory zdrowotne spożywczych
wyrobów lokalnych i tradycyjnych jest również jednym z czynników rozwoju turystyki.
Obecny stan prawny pozwala na sprzedaż z wyłączeniem przepisów dotyczących
rejestrowania działalności gospodarczej i płacenia podatku dochodowego wyłącznie
nieprzetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych, pochodzących z własnego
gospodarstwa. Dodatkowo, zgodnie z p. 71 ust. 1 art. 21 zwolnione z podatku dochodowego
są również określone kategorie działalności polegającej na przetwarzaniu artykułów
spożywczych. Zgodnie ze wskazanymi przepisami, chodzi tu o dochody ze sprzedaży
produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli,
nie stanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem
przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie
mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt, w tym również
na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa. Zwolnione z podatku są również dochody ze
sprzedaży surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych, jagód, owoców leśnych
i grzybów leśnych - ze zbioru dokonywanego osobiście albo z udziałem członków najbliższej
rodziny.

Takie ujęcie przedmiotowe zwolnień należy uznać za zdecydowanie zbyt wąskie.

Projekt przewiduje wyłączenie stosowania ustawy o PIT wobec ogólnej kategorii
przetworzenia i sprzedaży produktów rolnych, pochodzących z własnej uprawy lub hodowli.
Ważnym zastrzeżeniem jest w tym przypadku warunek, zgodnie z którym przetwarzanie produktów nie odbywa się przy zatrudnianiu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów, czyli jest działalnością mającą charakter osobisty lub rodzinny. Drugim istotnym warunkiem jest ścisły związek przetwarzania z prowadzoną
działalnością rolniczą. Zasadniczą zmianą w stosunku do obowiązujących obecnie w
ograniczonym zakresie przepisów jest zwolnienie z podatków nie tylko sprzedaży na rzecz
konsumenta końcowego lecz również lokalnego zakładu detalicznego bezpośrednio
zaopatrującego konsumenta końcowego. Przepis ten jest bardzo istotny dla promocji
regionalnych wyrobów spożywczych w lokalnych restauracjach i innych zakładach gastronomicznych, jak również w ramach sprzedaży w sklepach spożywczych.

 Wyłączenie działalności polegającej na przetworzeniu i sprzedaży produktów rolnych,
pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, spod rygorów ustawy o działalności
gospodarczej (art. 2 projektu) pozwoli rolnikom występującym w roli drobnych przetwórców
na uniknięcie skomplikowanych formalności związanych z procedurami rejestracyjnymi.

 Zawarta w art. 3 zmiana dotycząca ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o
bezpieczeństwie żywności i żywienia ma na celu kolejne ułatwienie działalności będącej
przedmiotem nowelizacji, polegające na usunięciu wymogu zatwierdzenia małego zakładu
przetwórstwa przy rolniczego przez powiatowego inspektora sanitarnego.

 Mimo, że projekt powoduje wyłączenie określonej kategorii produkcji i sprzedaży
spod rygorów ustawy podatkowej, nie będzie to skutkować znaczącym spadkiem wpływów do budżetu państwa. Zdecydowana większość opisanej działalności znajduje się obecnie w tzw. „szarej strefie”, poza kontrolą organów skarbowych, co wynika również z jej niewielkiej
skali. Można wiec założyć, że wejście w życie projektu nie spowoduje skutków finansowych
dla Budżetu Państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Projekt wywołuje pozytywne skutki społeczno- gospodarcze związane ze
zwiększeniem pola działalności rolniczej i aktywizacją zawodową rolników.

Przedmiot projektu nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.