Warszawa, 13 lutego
2014 r.
Druk nr 2685
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2
regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie
ustawy o podatku
dochodowym
od osób fizycznych oraz
niektórych
innych ustaw.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem
ustawy
upoważniamy pana posła Krzysztofa Jurgiela.
(-) Andrzej
Adamczyk; (-) Jan Krzysztof Ardanowski; (-) Marek
Ast; (-) Zbigniew Babalski; (-) Barbara Bartuœ; (-)
Włodzimierz
Bernacki; (-) Andrzej Bętkowski; (-) Edward Czesak; (-)
Jacek
Falfus; (-) Zbigniew Girzyński; (-) Szymon Giżyński; (-)
Józefa
Hrynkiewicz; (-) Michał Jach; (-) Wiesław Janczyk; (-)
Grzegorz
Janik; (-) Wojciech Jasiński; (-) Krzysztof Jurgiel; (-)
Izabela
Kloc; (-) Robert Kołakowski; (-) Leonard Krasulski; (-)
Elżbieta
Kruk; (-) Krzysztof Lipiec; (-) Marek Łatas; (-) Marzena
Machałek; (-) Jerzy Materna; (-) Grzegorz Matusiak; (-)
Beata
Mazurek; (-) Kazimierz Moskal; (-) Stanisław Ożóg; (-)
Krystyna
Pawłowicz; (-) Piotr Polak; (-) Piotr Pyzik; (-) Elżbieta
Rafalska; (-) Bogdan Rzońca; (-) Grzegorz Schreiber; (-)
Jarosław
Sellin; (-) Jerzy Szmit; (-) Stanisław Szwed; (-) Janusz
Œniadek; (-) Krzysztof Tchórzewski; (-) Ryszard Terlecki;
(-) Jan
Warzecha; (-) Jadwiga Wiœniewska; (-) Sławomir Zawiœlak.
Projekt
USTAWA
z dnia ……………
2014 r.
o zmianie
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
oraz
niektórych innych ustaw
Art. 1.
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych (Dz. U. z 2012
r. poz. 361, z póŸn. zm.) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 2 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w następującym
brzmieniu:
„2a. Działalnością rolniczą jest również produkcja
powiązana, polegająca na przetworzeniu i
sprzedaży produktów rolnych, pochodzących z własnej
uprawy lub hodowli,
nie stanowiących działów specjalnych produkcji rolnej
jeżeli:
1) sprzedaż produktów odbywa się na rzecz konsumenta
końcowego lub lokalnego
zakładu detalicznego bezpośrednio zaopatrującego
konsumenta końcowego;
2) przetwarzanie produktów nie odbywa się przy
zatrudnianiu osób na podstawie umów o
pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o
podobnym charakterze;
3) przetwarzanie i sprzedaż produktów ma charakter
dodatkowy w stosunku do
prowadzonej w gospodarstwie rolnym działalności
rolniczej;
4) prowadzona jest ewidencja sprzedaży przetworzonych
produktów roślinnych i
zwierzęcych odrębnie za każdy rok podatkowy zawierająca
co najmniej: numer
kolejnego wpisu, datę uzyskania przychodu, rodzaj i ilość
sprzedanych produktów,
kwotę przychodu, przychód narastająco od początku roku;”
Art. 2.
W ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej (Dz. U. z
2013 r. poz. 673 i 675) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 na końcu skreśla się kropkę i dodaje się
następujące zdanie:
oraz do prowadzonej przez rolnika działalności powiązanej,
o której mowa w art. 2a
ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.)”
Art. 3.
W ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie
żywności i żywienia ( Dz. U. 2006 Nr
171 poz. 1225.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 63 w ust. 2 dodaje się pkt 13 o treści:
„13) działalności powiązanej, o której mowa w art. 2 ust.
2a ustawy z dnia 26 lipca 1991r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r.
poz. 361, z późn.zm.)”
2) w art. 69 w ust. 1 dodaje się pkt 4 o treści:
„4) gospodarstwach rolnych prowadzących działalność
powiązaną, o której mowa w art. 2
ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.).”
Art. 4.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej
ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Projekt ustawy ma
na celu ułatwienie działalności polegającej na przetworzeniu i
sprzedaży przez rolników produktów rolnych, pochodzących
z własnej uprawy lub hodowli.
Produkcja wyrobów spożywczych na własne potrzeby, połączona
ze sprzedażą na małą skalę, to działalność powszechna na polskiej wsi. Dobra
jakość i walory zdrowotne spożywczych
wyrobów lokalnych i tradycyjnych jest również jednym z
czynników rozwoju turystyki.
Obecny stan prawny pozwala na sprzedaż z wyłączeniem
przepisów dotyczących
rejestrowania działalności gospodarczej i płacenia
podatku dochodowego wyłącznie
nieprzetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych,
pochodzących z własnego
gospodarstwa. Dodatkowo, zgodnie z p. 71 ust. 1 art. 21
zwolnione z podatku dochodowego
są również określone kategorie działalności polegającej
na przetwarzaniu artykułów
spożywczych. Zgodnie ze wskazanymi przepisami, chodzi tu
o dochody ze sprzedaży
produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej
uprawy lub hodowli,
nie stanowiących działów specjalnych produkcji rolnej,
przerobionych sposobem
przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów
roślinnych lub przetwórstwie
mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce
poubojowej tych zwierząt, w tym również
na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa. Zwolnione z
podatku są również dochody ze
sprzedaży surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących
leśnych, jagód, owoców leśnych
i grzybów leśnych - ze zbioru dokonywanego osobiście albo
z udziałem członków najbliższej
rodziny.
Takie ujęcie przedmiotowe zwolnień należy uznać za
zdecydowanie zbyt wąskie.
Projekt przewiduje wyłączenie stosowania ustawy o PIT
wobec ogólnej kategorii
przetworzenia i sprzedaży produktów rolnych, pochodzących
z własnej uprawy lub hodowli.
Ważnym zastrzeżeniem jest w tym przypadku warunek,
zgodnie z którym przetwarzanie produktów nie odbywa się przy zatrudnianiu osób
na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów, czyli
jest działalnością mającą charakter osobisty lub rodzinny. Drugim istotnym
warunkiem jest ścisły związek przetwarzania z prowadzoną
działalnością rolniczą. Zasadniczą zmianą w stosunku do
obowiązujących obecnie w
ograniczonym zakresie przepisów jest zwolnienie z
podatków nie tylko sprzedaży na rzecz
konsumenta końcowego lecz również lokalnego zakładu
detalicznego bezpośrednio
zaopatrującego konsumenta końcowego. Przepis ten jest
bardzo istotny dla promocji
regionalnych wyrobów spożywczych w lokalnych restauracjach
i innych zakładach gastronomicznych, jak również w ramach sprzedaży w sklepach
spożywczych.
Wyłączenie
działalności polegającej na przetworzeniu i sprzedaży produktów rolnych,
pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, spod rygorów
ustawy o działalności
gospodarczej (art. 2 projektu) pozwoli rolnikom występującym
w roli drobnych przetwórców
na uniknięcie skomplikowanych formalności związanych z
procedurami rejestracyjnymi.
Zawarta w art. 3
zmiana dotycząca ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o
bezpieczeństwie żywności i żywienia ma na celu kolejne
ułatwienie działalności będącej
przedmiotem nowelizacji, polegające na usunięciu wymogu
zatwierdzenia małego zakładu
przetwórstwa przy rolniczego przez powiatowego inspektora
sanitarnego.
Mimo, że projekt
powoduje wyłączenie określonej kategorii produkcji i sprzedaży
spod rygorów ustawy podatkowej, nie będzie to skutkować
znaczącym spadkiem wpływów do budżetu państwa. Zdecydowana większość opisanej
działalności znajduje się obecnie w tzw. „szarej strefie”, poza kontrolą
organów skarbowych, co wynika również z jej niewielkiej
skali. Można wiec założyć, że wejście w życie projektu
nie spowoduje skutków finansowych
dla Budżetu Państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Projekt wywołuje pozytywne skutki społeczno- gospodarcze
związane ze
zwiększeniem pola działalności rolniczej i aktywizacją
zawodową rolników.
Przedmiot projektu nie jest objęty prawem Unii
Europejskiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz